REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL
Commitment (Consistentie) beïnvloedingsprincipe Cialdini
Mensen houden ervan om toegewijd (commitment) te zijn aan dingen die ze eerder hebben gezegd of gedaan. Als je eerst A hebt gedaan of gezegd, ben je geneigd om daarna weer A te doen (en niet B). Dit heeft te maken met het feit dat je onderbewuste brein probeert je mentale belasting te verlagen. En het is minder belastend voor ons denken als we consistent zijn.
Drie keer ja
Een zeer effectieve manier is om iemand een publiekelijke of schriftelijk commitment te laten doen. een vergadering is daar een mooi voorbeeld van. Beloftes worden publiekelijk gedeeld en vastgelegd in een actielijst. De kans dat je dan iemand kunt beïnvloeden stijgt dan substantieel. Makkelijker gezegd, als je iemand eerst ‘ja’ op iets kan laten zeggen, werkt dat. Een voorbeeld. Vrijwilligers die straatinterviews afnemen. Ze instrueerden hen dat ze mensen op de straat eerst een vraag moesten stellen waarmee ze een ‘ja’ zouden uitlokken, voordat ze de medewerking aan de enquête zouden vragen. Het werkte zo. Ze vroegen eerst: ‘Beschouwt u uzelf als een behulpzaam persoon?” Als mensen met ja antwoorden, dan vroegen ze hen “Zou u me dan willen helpen met het invullen van deze enquête?”. Het aantal mensen dat meewerkten steeg van 27% naar 70%. Inmiddels is deze marketingtruc zo bekend dat deze irritatie opwekt. Iemand schriftelijk of mondeling laten instemmen met een je voorstel of idee blijkt heel goed te werken. Zeker als er anderen daar getuigen van zijn geweest.
Invloed vergroten met commitment
Je kunt je voorstellen dat het commitment principe ook heel goed kan helpen om afspraken te maken en anderen aan deze afspraken te herinneren. Omgekeerd werkt het ook. We komen zelf ook graag onze afspraken na. Daarom werkt het beter dat je met een vriend of vriendin de afspraak maakt om te gaan sporten dan dat je het helmaal alleen gaat doen. Meestal zijn we ons niet bewust hoe de beinvloedingsprincipes werken, maar ze echt bepalend voor hoe wij als mensen keuzes maken. En hoe ons gedrag irrationeel wordt beïnvloed. Het laat weer zien hoe krachtig het onderbewuste brein is.
Andere beïnvloedingsprincipes:
- Wederkerigheid (Reciprocity)
- Consensus of sociale bevestiging (Consensus of Social Proof)
Gerelateerde trainingen:
- Open inschrijving INVLOED
- Overtuigingskracht
- Conflicthantering
- Lastige gesprekken
Deze beïvloedingsprincipes van Cialdini kunnen we ook aanbieden als:
- Coaching
- Training voor kleine en grote groepen
- Competentietheater
Gerelateerde thema's zijn: invloed, besluitvaardigheid, persoonlijke overtuigingskracht, impact, verbale overtuigingskracht, beïnvloeden, argumenteren, debateren, presenteren, overtuigen, feedback, pitchen, pleiten en speechen
Contact en aanmelden
Meer informatie, een vrijblijvende offerte of een andere vraag? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!