REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL
Consensus beïnvloedingsprincipe Cialdini
Consensus wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd. Wat doe je vaak voordat je een duur product aan gaat schaffen? Juist, je kijkt even op internet naar de meningen en ervaringen die andere mensen hebben m.b.t. dit product. Hoe meer mensen positief zijn over dat product, hoe meer overtuigd je raakt. Kortom, je zoekt naar sociale bewijskracht of social proof om een stuk onzekerheid weg te halen en om te kijken wat mensen zoals jij in een zelfde soort situatie doen.
Cialdini omschrijft dit principe als volgt: “In een bepaalde situatie zien we gedrag als juist in de mate waarin anderen dat gedrag vertonen”.
Dit principe houdt dus in dat we bepalen wat juist is door erachter te komen wat volgens anderen juist is. Over het algemeen klopt dit principe, want we maken minder fouten wanneer we aan het gedrag van anderen toegeven, dan wanneer we er tegen ingaan.
In onzekere omstandigheden neemt het effect van dit principe toe. Wanneer je in een onzekere situatie bent, is de kans groot dat je het gedrag van anderen gaat imiteren.
Voorbeeld van consensus
Een voorbeeld van consesnus is de lachband onder een comedy. De filmproducenten beïnvloeden ons en hierdoor ervaren we de film ook grappiger. Een ander welbekend experiment van social proof is het experiment met de lift, waarbij de acteurs verkeerd in de lift staan en de slachtoffers zich aanpassen, waardoor zij ook verkeerd in de lift staan.
Invloed vergroten
Je kunt je voorstellen dat het commitment principe ook heel goed kan helpen als je aan anderen vraagt om je bij iemand aan te bevelen of de positieve ervaringen van ander te plaatsen om je LinkedIn of website. Ook kan je het gebruiken om anderen te overtuigen: "de meeste klanten/collega's hebben voor A gekozen". Meestal zijn we ons niet bewust hoe de beinvloedingsprincipes werken, maar ze echt bepalend voor hoe wij als mensen keuzes maken. En hoe ons gedrag irrationeel wordt beïnvloed. Het laat weer zien hoe krachtig het onderbewuste brein is.
Andere beïnvloedingsprincipes:
- Wederkerigheid (Reciprocity)
- Commitment (Consistentie en Consistency)
Gerelateerde trainingen:
- Open inschrijving INVLOED
- Overtuigingskracht
- Conflicthantering
- Lastige gesprekken
Deze beïvloedingsprincipes van Cialdini kunnen we ook aanbieden als:
- Coaching
- Training voor kleine en grote groepen
- Competentietheater
Gerelateerde thema's zijn: invloed, besluitvaardigheid, persoonlijke overtuigingskracht, impact, verbale overtuigingskracht, beïnvloeden, argumenteren, debateren, presenteren, overtuigen, feedback, pitchen, pleiten en speechen
Contact en aanmelden
Meer informatie, een vrijblijvende offerte of een andere vraag? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!