Moet je alwéér het cadeau regelen en het schoolfeest organiseren? Zo leer je beter nee zeggen Die verjaardag waar je geen zin in hebt, die rotklus op werk die je altijd krijgt toegeschoven: hoe leer je beter nee te zeggen?
Slecht nee kunnen zeggen is ook schadelijk voor je loopbaan, zegt Marco de Vos van training- en coachingsbureau Reynaarde. Hij geeft trainingen ‘subassertief gedrag’, waarbij hij deelnemers leert zich minder onderdanig en passief op te stellen in werksituaties. Dit doet hij onder meer met rollenspellen met acteurs waarbij werkelijke situaties worden nagespeeld. De Vos begeleidt een vrouw met een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. ‘Door geen nee te zeggen krijgt zij de minder geliefde opdrachten, waardoor ze zich niet kan profileren en minder werkplezier heeft.’
lees verder »Wees nieuwsgierig naar de positieve intentie van het gedrag
Waarom doen mensen de dingen die ze doen? Het gedrag van mensen fascineert me enorm. Het wordt nog interessanter wanneer mensen reageren op een manier zoals ik dat zelf nooit zou doen. Waarom doen ze dat? Welke motivatie steekt daarachter?
In onze buurt-appgroep vond ik laatst een mooi voorbeeld. Een buurvrouw plaatste een foto van een taxi die dubbel geparkeerd op een invalidenparkeerplaats stond. De chauffeur deed een boodschap in de Albert Heijn en eenmaal terug werd hij aangesproken op zijn parkeergedrag. Zijn reactie: “Wat een gezeur. Ik ben maar even weggeweest.”
lees verder »Er schuilt meer achter één verhaal.
In mijn postvak kreeg ik een coachvraag binnen. Ditmaal van een HR-manager die haar HR-medewerkster wilde laten coachen op werkorganisatie. Meer specifiek ging het over structuur, focus, het nakomen van afspraken en accuratesse. De mail werd afgesloten met; “We gunnen haar meer structuur en focus in haar werk.” Van de leidinggevende kreeg ik de de indruk dat ze eerder geïnformeerd wilde worden door de coachee, te veel achter zaken aan moest zitten, te veel fouten werden gemaakt en ze dat niet verwachtte van een professional.
lees verder »Open inschrijving GRIP - 25 oktober
We kennen het eigenlijk allemaal wel. Er zijn tijden dat we de grip op ons werk verliezen. We hebben het druk of we laten ons druk maken? We komen erachter dat niet alles in de agenda past. Dan moeten we eigenlijk prioriteiten stellen en keuzes maken, maar daar hebben we het vaak te druk voor. Ons hoofd zit vol ideeën en zaken die we nog moet doen. We moeten eigenlijk ons hoofd leegmaken, maar... daar hebben we het te druk voor.
lees verder »Op de speedboot blijven met ontwikkelkracht
n een veel gedeelde LinkedIn-post vergeleek psychiater Dirk de Wachter onze huidige tijdsgeest met een speedboot: “Vooraan staan blitse jongens in dure pakken met hun haren in de wind magnumflessen champagne leeg te spuiten, maar achteraan vallen mensen uit de boot, omdat het zo snel gaat en er geen relingen zijn. Achter die speedboot varen wij, de psychiaters en de psychologen, in rubberbootjes."
lees verder »Hoe coaching mij weer 'zin' gaf
In 2003 had ik het zelf al wat langer minder naar mijn zin bij mijn ‘allerlaatste’ werkgever en ik wist eigenlijk niet zo goed waarom. Ik ben dat toen actief gaan onderzoeken en ik kwam er achter dat het niet zo eenvoudig was en dat er verschillende oorzaken waren. Ten eerste heb ik een zeer sterke behoefte aan onafhankelijkheid en had ik de latente wens om ooit iets voor mezelf te gaan doen. Mijn projecten liepen af omdat de arbeidsmarkt veranderde en ik was minder gemotiveerd om ‘op de winkel te passen’.
lees verder »Het beroepsregister Veiligheidskundigen, een kwaliteitskeurmerk over de hele breedte van het vak
Sinds 1 juli 2022 is er een nieuw certificeringsschema van kracht voor veiligheidskundigen die als kerndeskundige de RI&E beoordelen en erover adviseren. Daarnaast zet beroepsvereniging NVVK vol in op het Beroepsregister Veiligheidskundigen voor alle leden. De systemen bijten elkaar niet, maar vullen elkaar juist aan. Drie experts aan het woord.
lees verder »Ontwikkel op talent, niet op tekortkoming!
We kennen allemaal wel het gevoel van ‘alles aankunnen’, ‘het onder controle hebben’ en ‘goed in je vel zitten’. Voor de meeste van ons zijn deze momenten helaas maar van korte duur. De euforie en gevoel van onoverwinnelijkheid komt te voet en gaat te paard. Als we toch eens wisten hoe we die momenten konden rekken of langer konden laten duren. Of als we eens wisten welke factoren bepalend zijn voor dat goede gevoel. Wellicht zijn die factoren wel beïnvloedbaar?
lees verder »Waarom is het goed om niet te luisteren?
Mijn favoriete vraag aan het begin van een coachingsgesprek is "wat is er goed aan om dit gedrag te vertonen"? Bijvoorbeeld: waarom is het goed om niet goed te luisteren? Ik sprak vandaag met een klant die niet tegen langdradige verhalen kan. Dan begint ze lijstjes in haar hoofd te maken van wat ze nog allemaal moet doen en begint ze zich ondertussen te irriteren aan de hoeveelheid tijd die dit wel niet kost en dat ze die veel efficiënter had kunnen besteden. Deze gedachten leidt haar zo af dat ze amper nog iets mee krijgt van de inhoud. Ze knikt beleefd en zegt af en toe "Oh ja!", maar intussen is ze volledig afgehaakt.
lees verder »Crowd learning
Crowd Learning beschrijft het proces van het leren van de expertise en de meningen van anderen, gedeeld via online sociale ruimtes, websites en activiteiten. Deze vorm van leren is vaak informeel en spontaan, maar kan ook heel bewust en gefaciliteerd plaatsvinden.
In dit model kan vrijwel iedereen een leraar of een bron van kennis zijn. Het leren gebeurt flexibel en spontaan en kan worden aangedreven door specifieke doelen en uitdagingen. Deze doelen hebben wel altijd een directe en contextuele relevantie voor de deelnemer. Dit is een voorwaarde om iets bij te kunnen dragen. Het legt de verantwoordelijkheid en de motivatie bij de individuele deelnemer om input te leveren en te leren van anderen.
lees verder »